Erasmus +
MUDA Kunstsecundair op Europees avontuur

Erasmus +
Het MUDA verkreeg in 2024 een Erasmus+ accreditatie waardoor we de komende jaren nog meer kunnen inzetten op internationale samenwerking en grensoverschrijdende uitwisseling.
Dit is voor onze leerlingen van groot belang omdat ze zowel bij hun verdere studies als in het culturele werkveld vaak in een internationale context aan de slag gaan. We openen hun blik op de wereld en laten hen in het secundair hier al zo veel mogelijk kennis mee maken.
Onze leerlingen maken kennis met andere talen en verwerven inzicht in andere curricula en andere visies op onderwijs, hun wereldbeeld wordt verbreed en ze worden verder gestimuleerd in hun passie voor kunst. Dit vergroot ook hun kansen in het hoger onderwijs en leidt tot internationale opleidings- en carrièremogelijkheden.
Als team doen onze leerkrachten ervaringen op bij Europese scholen, zowel artistiek als algemeen, en nodigen we internationale gastdocenten uit om met onze studenten aan de slag te gaan.
Tijdens het schooljaar 2024-2025 hadden we
- gastdocenten in de afdeling dans (Maria Pisiou, Penelope Morout, Fernanda Gonzáles Morales) en muziektheater (Vera Mann);
- een uitwisseling van de leerlingen jazz pop met het BIMM-instuut in Berlijn;
- enkele leerkrachten die in Ierland op zoek gingen naar de succesfactoren van een sterk talenbeleid;
- een leerkracht die enkele workshops zangpedagogie volgde in het Lichtenbergerinstituut in Duitsland;
- enkele leerkrachten die een cursus rond blended learning en flipped classroom volgden in Griekenland;
- enkele personeelsleden die in Portugal het muziekonderwijs onder de loep namen;
- maakten we een voorbereidend bezoek aan Zagreb waar we volgend schooljaar met de leerlingen hedendaagse dans uit derde graad een internationaal bezoek plannen;
- bezoeken we met enkele docenten muziektheater een aantal hogescholen in Nederland in functie van ons vervolgonderwijs;
- De coördinator dans is naar Amsterdam gereisd om samen met de choreografen Maria Pisiou en Fernanda Gonzáles Morales onderzoek te doen naar het integreren van body as archive in instant composition en open-form composition, met als doel deze inzichten samen met de betrokken choreografen terug te brengen naar het MUDA kunstsecundair en daar met de leerlingen verder te ontwikkelen.